Fontys goes iTunesU

Wie altijd al een college heeft willen volgen op wereldberoemde universiteiten als Yale, Stanford en Oxford heeft het vast al ontdekt: iTunesU. Op dit onderwijskanaal van iTunes is een scala aan lezingen, symposia en colleges te vinden van gerenommeerde universiteiten en hogescholen van over heel de wereld. Fontys voegt zich binnenkort bij deze universiteiten met een eigen Fontys-kanaal. Hiermee is Fontys de vijfde school in Nederland met een eigen kanaal op iTunesU. Wederom een spin-off van het project iFontys.

Laten zien wat je in huis hebt

Erik Oomen maakte deel uit van het iFontys-projectteam en gaat nu de kar trekken van dit nieuwe project. Hij vertelt: “iTunesU maakt het mogelijk om kennis te delen en te laten zien wat je als instituut in huis hebt. Het is zeker niet de bedoeling dat op het Fontys-kanaal volledige curricula worden weergegeven. De content moet een relevante selectie worden van wat Fontys te bieden heeft. Geïnteresseerden in een bepaald onderwerp of thema kunnen er bijvoorbeeld (delen) van colleges zien of korte lezingen en seminars bekijken.”

iFontys-vibe creëren

Binnenkort wordt gestart met het project. Stap 1 is een format maken waarin het geheel gegoten kan worden. Erik: “Belangrijk is dat we een bepaalde standaard neerzetten zodat de kwaliteit en uitstraling passend en representatief zijn voor Fontys. Ook moeten we nadenken hoe we omgaan met zaken als auteursrechten. We starten met enkele instituten met het ontwikkelen van content. De bedoeling is om in december de eerste resultaten te kunnen presenteren. Hopelijk veroorzaakt dat dezelfde ‘vibe’ als bij iFontys en inspireert het andere instituten mee te doen.”

Volg de ontwikkelingen rondom iTunesU via twitter, #fontysitunesu



Must have iPad-apps volgens MacWorld

Netwerken, informatie opslaan, aantekeningen maken, routeplanning, time management. Er komen elke dag weer nieuwe apps op de markt die je het leven gemakkelijker moeten maken. Heb jij al deze handige apps al op je iPad? MacWorld zette de beste apps (hulpprogramma’s) op een rijtje. Het artikel is dynamisch en wordt dus regelmatig bijgewerkt. Zie: http://bit.ly/eatvrI


Doe je ook mee aan de Mobile Computing 5-Day Sprint?

Van 25 t/m 29 april organiseert Educause een 5-daagse marathon over mobile computing. Je kunt vijf dagen lang online gratis deelnemen aan seminars, discussies en activiteiten rondom dit onderwerp. Zo wordt gesproken over de toekomst van Mobile Computing, de mogelijkheden van mobile technology voor docenten en studenten, mobile security, hoe je een integrated mobile experience organiseert, etc. Zie voor het volledige programma en inschrijven: http://www.educause.edu/resources/mobile/webseminars

iFontysfilmpje PABO studenten

Voor studenten is het project iFontys voorlopig afgerond. Studenten van PABO Eindhoven maakten een videoregistratie van hun ervaringen:
http://www.youtube.com/watch?v=TtrSBPSxd2U

Pabo of the future van start

iFontys heeft een positieve spin-off. Zo is vandaag het project Pabo of the Future officieel gestart. De Pabo’s  van Fontys Hogescholen gaan samen met het werkveld en het bedrijfsleven op zoek naar het onderwijs van de toekomst.

Richtgevend bij de start is het jaar 2016. Wat is er dan mogelijk in het onderwijs met nieuwe ICT-toepassingen? Dat is wat ze gaan onderzoeken. Uiteindelijk doel is het onderwijs op de lerarenopleiding actueel houden en minimaal 4 jaar vooruitlopen op het werkveld. Zo kunnen ze het onderwijs zoveel mogelijk up-to-date houden en leerkrachten opleiden die goed voorbereid (op de toekomst) het werkveld betreden. De Pabo’s richten zich daarbij op devices, didactiek en content en gaan met studenten en werkveld experimenteren in een onderwijs-, ICT en Medialab. Partners die zich op dit moment hebben aangesloten zijn: Fontys PABO Eindhoven, Tilburg, ‘s-Hertogenbosch, Fontys Hogeschool ICT, Gyzny, Paradigit, Topicus en Malmberg.
Volg de ontwikkelingen op: http://futurepabo.wordpress.com.

Betaversie iPresent online

Wie niet kan wachten de iPresent te testen, kan vanaf vandaag de betaversie downloaden via http://ipresent.ictplay.com.

De iPresent is een in het kader van iFontys ontwikkelde presentatieapp waarmee het mogelijk wordt om lineair of willekeurig door je slides heen te gaan, je kunt rechtstreeks overschakelen op externe links of filmpjes, studenten volgen de presentatie op hun iPad of smartphone en kunnen digitaal aantekeningen maken en het is mogelijk voor studenten om actief bij te dragen aan de content van de presentatie. Bijvoorbeeld door te twitteren, vragen of feedback te sturen, filmpjes te sharen of live te reageren op polls. Niet alleen is het mogelijk om feedback te geven op de inhoud van de les ook kunnen studenten aangeven hoe zij de les beleven. Zo is er een interest meter die aangeeft of de uitleg bij een slide helder is of dat nog meer toelichting gewenst is. Daarnaast kunnen studenten dia’s raten. Zo krijg je dus niet alleen interactie in inhoud maar ook in de wijze van lesgeven en totstandkoming van het lesmateriaal.

Flipboard vs Zite

Krijgt Flipboard concurrentie? Onlangs werd een nieuwe magazine-app geintroduceerd: Zite. Nieuw van deze applicatie is dat de app leert van je gebruik. Daardoor wordt het nieuws dat je in beeld krijgt, steeds persoonlijker. Zite kan je nieuws, artikelen, blogberichten, video’s en andere content van internet lezen. Je kunt de app vullen met behulp van je Twitter- of Google Reader-account of gebruikmaken van de auto-suggestietool van de ontwikkelaars. Daarmee geef je aan wat je interesses zijn (bijvoorbeeld katten, vegetarisme of motoren) en Zite maakt er een magazine van.

Update Flipboard
Maar ook de ontwikkelaars van Flipboard hebben niet stilgezeten. Flipboard kreeg vannacht een update. Hierdoor is het nu mogelijk om foto’s van Instagram in de Flipboard-app te tonen, net zoals voorheen al mogelijk was met content van Facebook, Twitter en RSS. Versie 1.2 is volgens de makers tweemaal zo snel geworden met het binnenhalen van nieuwe artikelen en heeft een nieuwe functie Social Search. Daarmee krijg je zoekresultaten te zien vanuit RSS/blogs en je sociale netwerkaccounts. Flipboard spreekt van “een compleet nieuwe manier voor het doorzoeken van je vriendennetwerken en blogs”.

Zite is gratis te downloaden, evenals de update van Flipboard.

   

 

10 tips social learning en mobile learning

Afgelopen vrijdag stond de Pabo in het teken van het iFontys eindevent. Een van de keynote sprekers van die dag was mediablogger Peter Loevezijn. (Wellicht) geïnspireerd door de dag zette hij dit weekend op zijn blogsite www.bijgespijkerd.nl een verzameling posts waarin de thema’s social learning, mobile learning en mobiele leerinstrumenten aan bod komen. Lees het volledige artikel op http://bit.ly/h3VIW1

Peter Loevezijn was een van de keynote sprekers tijdens het iFontys eindevent

#iFontys event terug te zien met RecordingBox

25 februari vond het eindevent van de pilot iFontys plaats. Was je niet in de gelegenheid om erbij te zijn of de livestream te volgen dan kun je de presentaties terugzien via de volgende links:

Eric Slaats

Peter van Loevezijn en studenten pitches

Studenten pitches uitreiking

Nienke Meijer

iFontys leidt tot nieuwe toepassingen

Na vijf maanden testen is het iPadproject van iFontys vandaag afgesloten met een eindevent voor studenten, deelnemers en belangstellenden. Tijdens het iPad project van iFontys kregen honderdtwintig Fontysstudenten van tien Fontysinstituten een iPad in bruikleen. De studenten fungeerden als denktank en testten welke bijdragen mobiele ict-toepassingen kunnen leveren aan het onderwijs. Vanmiddag zijn de eerste resultaten en aanbevelingen gepresenteerd.
Uit het project zijn interessante producten voortgekomen die in veel gevallen nog verder ontwikkeld worden. Zo is de iPlanner ontwikkeld waardoor voor heel Fontys een actueel en mobiel rooster beschikbaar is. Een ander resultaat is de Recording Box: een innovatieve methode voor een interactieve video-opname van een les die doorzoekbaar en deelbaar is en waar notities bij gemaakt kunnen worden. Studenten van de studierichting ict & smart mobile hebben ook drie onderwijsapplicaties onder de namen iPresent, weView en Voteboard ontwikkeld. Met deze apps kun je tijdens een interactieve presentatie onder andere vragen en polls uitzetten en de resultaten meteen als een grafiek in een presentatie laten verschijnen. Bovendien kunnen studenten op verschillende manieren actief deelnemen aan de presentatie. De apps worden straks gratis beschikbaar gesteld voor iPad, iPhone en Android.

De eerste indrukken
Hoewel de officiële eindconclusies rondom dit project pas halverwege maart gepresenteerd zullen worden, zijn er al wel duidelijke eerste indrukken opgedaan na vijf maanden testen. Uit onderzoek onder de deelnemende studenten blijkt dat ze onder andere de volgende zaken waarderen: de onmiddellijke beschikbaarheid van informatie, de betere benutting van micromomenten en het gegeven dat een mobile device aanzet tot meer lezen, beter plannen en twitteren. Wel is er veel behoefte naar meer digitaal lesmateriaal en daarom is er vanuit de projectleiding al volop contact gelegd met uitgeverijen en softwareontwikkelaars.Als dank voor hun inspanningen hebben de deelnemende studenten hun geleende iPad voor een redelijke prijs kunnen overnemen. Daarnaast wordt er momenteel gewerkt aan een studentenregeling voor de aanschaf van mobiele ict-middelen.

Voor en door studenten
Projectleider Eric Slaats gelooft dat het onderwijs door het gebruik van mobile devices voorgoed gaat veranderen. ‘Zo kun je de vraag stellen of dingen van buiten leren nog nuttig is. Alle informatie is immers direct beschikbaar, we kunnen daar beter op inspelen. We moeten durven op een andere manier te gaan werken en daarbij gaat het niet om het middel (het hoeft niet per se een iPad te zijn), maar om hetgeen je ermee bereikt. It’s not a project, it’s a way of working.’ Nienke Meijer, lid van het College van Bestuur van Fontys, vindt het belangrijk dat we bij dit soort projecten gebruik maken van de inzet van Fontysstudenten. ‘We willen dat minimaal tien procent van onze studenten participeert in onderwijs en onderwijsgerelateerde projecten. Als je gelooft in waar je voor opleidt, is dat een must. Wat we doen is gemaakt voor en door studenten.’

Elevator pitches
Tijdens het event waren er elevator pitches van de deelnemende studenten en gaf mediablogger Peter van Loevezijn zijn visie op het project en de plaats van smart mobile learning in het onderwijs. Ook waren er toespraken van Nienke Meijer en Eric Slaats. Tijdens de afsluitende borrel waren er inspiratiesessies door studenten. Het geheel kon live gevolgd worden via een webcast, bovendien konden de bezoekers live reacties kwijt via #ifontys op twitter wat op schermen in de zaal te volgen was.

Foto: Teun Borst

Bron: www.fontys.nl